Recenzii autoturisme

Recenzii autoturisme

Recenzii complete, pareri si opinii despre autoturisme noi si second hand. Citeste »

Sfaturi utile

Sfaturi utile

Sfaturi utile demne de luat in considerare atat pentru soferii noi cat si pentru soferii profesionisti. Citeste »

Auto tehnic

Auto tehnic

Totul despre repararea si intretinerea autovehiculelor voastre. Citeste »

Diverse

Diverse

Articole diverse cu si despre automobile pentru cei pasionati cu adevarat. Citeste »

Contact

Contact

Ne puteti contacta pentru a cere opinii, idei sau pareri. Citeste »

 

Totul despre anvelope

O anvelopa este o componenta cheie sub forma unui inel care acopera janta si are rolul de a o proteja si de a permite o buna functionare a autovehiculului. Pe intelesul tuturor o anvelopa este ca o „perna” care absoarbe socurile. Anvelopa este cea care intra in contact direct cu carosabilul.

Materialele din care sunt confectionate anvelopele sunt cauciuc sintetic, cauciuc natural, material, sarma si alti compusi chimici. In urma cu multi ani, asa-zisele anvelope erau pur si simplu niste benzi de metal si erau montate in jurul rotilor de lemn pentru a preveni uzura. Ele erau solide, nu pneumatice. Astazi, majoritatea anvelopelor sunt structuri gonflabile pneumatice, fabricate pe o structura de cabluri si fire inchise intr-un cauciuc si, in general, umplute cu aer comprimat pentru a forma o perna gonflabila.

Anvelopele pneumatice sunt folosite pe mai multe tipuri de vehicule, inclusiv autoturisme, biciclete, motociclete, autobuze, camioane, autovehicule grele si aeronave. Anvelopele de metal sunt inca utilizate pe locomotive si vagoane iar cele din cauciuc solid sunt inca folosite in diferite aplicatii non-auto, cum ar fi unele role, vagonete, carute, masini de tuns iarba si roabe.

Cuvantul “anvelopa” este de origine franceza. Primele anvelope au aparut prin anii 1840 si au fost folosite in scop feroviar. La inceput au fost simple benzi de piele, apoi de fier, mai tarziu din otel, plasate pe roti din lemn de la carute sau vagoane. Prima anvelopa pneumatica a fost facuta in 1888. Astazi, peste 1 miliard de anvelope sunt produse anual in peste 400 de fabrici, ceea ce face ca industria anvelopelor sa fie un mare consumator de cauciuc natural. Se estimeaza ca pana in 2016, 1,72 miliarde de anvelope se vor vinde la nivel global. Primele cinci cele mai mari companii de fabricare a anvelopelor sunt Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental si Pirelli.

O anvelopa este compusa din mai multe parti: banda de rulare, flanc, intaritura, cauciucul interior, talonul anvelopei, carcasa anvelopei si breakere.

– Banda de rulare este acea parte a anvelopei care vine in contact cu suprafata carosabilului. In jurul anvelopei se pot vedea niste canale care au rolul de a preveni acvaplanarea indepartand apa de pe anvelopa in caz de ploaie abundenta. Are rolul de a asigura legatura dintre vehicul si carosabil si de aceea este confectionat dintr-un material care sa reziste la socuri, la taieturi, la temperaturi ridicate sau scazute.

– Flancul are rol de a proteja anvelopa de aceea o inveleste si este un strat care impiedica taierea, decojirea si uzarea anvelopei.

– Intaritura protejeaza talonul anvelopei si impiedica deformarea acestuia.

– Cauciucul interior este partea integranta oricarei anvelope de tip tubeless si mentine aerul in interiorul anvelopei.

– Talonul anvelopei este partea care „ancoreaza” janta si este format din sarma de otel izolata cu cauciuc.

– Carcasa anvelopei este din sarma de otel care se intinde de la un talon la celalalt si sustine practic toata greutatea masinii.

– Breakere sunt straturi de sarma de otel care sa afla intre carcasa anvelopei si banda de rulare. Acestea se regasesc de la una, doua straturi la cinci straturi in functie de nevoi si de tipul masinii. Ele au o contributie majora in viraje, la mentinera directiei si creste rigiditatea benzii de rulare.

Anvelope sunt montate pe jante si se impart in trei categorii: anvelope de iarna, anvelope de vara si anvelope all season.

Anvelopele de iarna sunt proiectate special pentru conditii vitrege. Aceste anvelope sunt de obicei construite din compusi speciali de cauciuc, care raman maleabil pe vreme rece. Pliabilitatea crescuta permite anvelopei de iarna sa mentina directia pe suprafetele acoperite cu zapada si gheata. Compusul benzii de rulare este de obicei mai moale decat cel utilizat in anvelopele de vara, oferind astfel o mai buna aderenta pe gheata si zapada. Anvelopele de iarna poate avea canale mici in profilul benzii de rulare.
Anvelopele de vara sunt create special pentru a putea fi utilizate in conditii de temperaturi ridicate, de a putea face fata carosabilului infierbantat de la caldura soarelui si a aerului sufocant de cald.

Anvelopele all season sunt o combinatie intre anvelopele de vara si cele de iarna. Acestea ofera aderenta satisfacatoare atat pe zapada cat si pe timp de vara la temperaturi ridicate.

Poate va intrebati cati kilometri se pot face cu o anvelopa? Ei bine, nu este posibil sa facem declaratii cu privire la acest lucru deoarece totul tine de folosirea ei, de modul de conduce a ficearei persoane si de suprafata pe care sunt folosite. Anvelopele trebuie inlocuite in momentul in care se poate observa ca profilul prezinta urme de uzura. Factorii fizici care pot determina uzura anvelopelor pot fi: varsta, conditiile de drum (gropi, obstacole, borduri, obiecte ascutite), clima (temperaturile extreme, ploaie, zapada, gheta), ulei, grasimi si alte substante chimice, soare puternic, obiceiurile de conducere (accelerarea rapida si franarile bruste), conducerea pe drumuri deteriorate, neglijenta intretinerii anvelopelor (presiunea aerului, echilibrarea anvelopelor, utlizarea anvelopelor de vara pe zapada si gheata, folosirea anvelopelor pe jante deteriorate), etc.

Dupa cinci ani sau mai mult in uz, anvelopele trebuie sa fie bine inspectate cel putin o data pe an, de catre un profesionist. In cazul in care anvelopele nu au fost inlocuite de 10 ani de la data fabricatiei se recomanda inlocuirea lor cu anvelope noi. Puteti creste durata de viata a anvelopelor dumneavoastra prin mentinerea corecta a presiunii aerului, prin verificarea o data pe luna si inainte de a merge la drum lung a pneurilor iar la 10.000 km se recomanda ca pneurile sa fie schimbate intre ele.