Recenzii autoturisme

Recenzii autoturisme

Recenzii complete, pareri si opinii despre autoturisme noi si second hand. Citeste »

Sfaturi utile

Sfaturi utile

Sfaturi utile demne de luat in considerare atat pentru soferii noi cat si pentru soferii profesionisti. Citeste »

Auto tehnic

Auto tehnic

Totul despre repararea si intretinerea autovehiculelor voastre. Citeste »

Diverse

Diverse

Articole diverse cu si despre automobile pentru cei pasionati cu adevarat. Citeste »

Contact

Contact

Ne puteti contacta pentru a cere opinii, idei sau pareri. Citeste »

 

Cum functioneaza un motor cu ardere interna?

Motoarele autoturismelor din ziua de astazi sunt o adevarata colectie de piese si sisteme care dezvolta si transfera forta la roti astfel incat soferii sa se poata deplasa pe drum. Cu cat motoarele sunt mai moderne cu atat sunt mai complicate de reparat, dar cu toate acestea ideea de baza a unui motor cu ardere interna nu s-a schimbat foarte mult de-a lungul anilor. Este foarte probabil sa va bucurati de un motor timp indelungat daca il ingrijiti corespunzator. Daca vreti sa invatati modul in care functioneaza un motor cu ardere interna, va sfatuim sa cititi acest articol. In urmatoarele randuri vom desface un motor in mai multe piese si vom afla cate ceva despre functiile lor.

Pistoanele

Majoritatea motoarelor au 4, 6 sau 8 pistoance care se misca in sus si in jos in cilindri. In partea de sus a fiecarui cilindru se afla camera de ardere, unde combustibilul este amestecat cu aer inainte de a fi aprins. In partea de jos a cilindrilor se afla carterul arborelui cotit care este plin de ulei. In jurul pistoanelor exista inele de cauciuc care tin uleiul departe de camera de ardere si amestecul de aer-combustibil departe de ulei. Pistoanele sunt fabricate dintr-un aliaj de aluminiu usor si sunt concepute pentru a aluneca in interiorul cilindrului fara sa atinga peretii acestuia.

Ele aluneca pe un strat subtire de ulei in spatele acelor inele de cauciuc stipulate anterior. Daca aceste inele prezinta defectiuni, uleiul se poate prelinge in camera de ardere iar autoturismul va incepe sa scoata fum. In acelasi timp, in caz ca aceste inele de cauciuc se uzeaza, pistoanele pot atinge peretii cilindrilor, cauzand defectiuni serioase la motor.

Arborele cotit

Arborele cotit este o tija de metal de care sunt conectate pistoanele prin intermediul unor biele. Cand pistoanele se misca in sus si in jos in cilindrii, arborele cotit se roteste si transforma miscarea liniara in miscare de rotatie.

Comanda supapelor

Comanda supapelor este formata din supape, culbutori si arborele cu came. Rolul acestui sistem este asemanator cu acela al unui politist rutier. Mai exact acest sistem permite aerului si combustibilului sa intre si sa iasa din motor la momentul corespunzator. Sincronizarea este controlata de arborele cu came care este conectat la arborele cotit printr-o curea sau lant de distributie.

Acum ca avem o imagine de ansamblu a partilor implicate in functionarea unui motor cu ardere interna, este timpul sa discutam ce se intampla in momentul functionarii normale a motorului. Cele mai folosite motoare in ziua de astazi sunt motoarele in patru timpi. Acest lucru inseamna ca aceste motoare au patru evenimente distincte care alcatuiesc un ciclu. La un motor in 4 timpi, un ciclu finalizat implica doua rotatii complete ale arborelui cotit. Mai jos va vom descrie pe scurt cele patru evenimente.

Admisia

Arborele cu came deschide supapele de admisie iar pistoanele se misca inspre partea de jos a cilindrului. Acest lucru creeaza vacuum si astfel aerul si combustibilul sunt absorbite in camera de ardere, deasupra pistoanelor.

Compresia

Cand pistoanele incep sa se miste inapoi in partea de sus a cilindrului, supapele de admisie se inchid iar aerul si combustibilul sunt comprimate.

Arderea

Deoarece amestecul de aer si combustibil este comprimat, cand bujiile produc o scanteie, acest amestec se aprinde si cauzeaza o explozie. Aceasta explozie impinge pistoanele inapoi in partea de jos a cilindrului, antrenand din nou arborele cotit.

Evacuarea

Cand pistoanele ajung in partea de jos a cilindrilor, supapele de evacuare se deschid permitand gazelor emise in urma arderii amestecului de aer si combustibil asa iasa afara prin sistemul de evacuare.