Recenzii autoturisme

Recenzii autoturisme

Recenzii complete, pareri si opinii despre autoturisme noi si second hand. Citeste »

Sfaturi utile

Sfaturi utile

Sfaturi utile demne de luat in considerare atat pentru soferii noi cat si pentru soferii profesionisti. Citeste »

Auto tehnic

Auto tehnic

Totul despre repararea si intretinerea autovehiculelor voastre. Citeste »

Diverse

Diverse

Articole diverse cu si despre automobile pentru cei pasionati cu adevarat. Citeste »

Contact

Contact

Ne puteti contacta pentru a cere opinii, idei sau pareri. Citeste »

 

Ce se intampla daca alimentam cu benzina un autoturism pe motorina?

Ce se intampla daca din neatentie faceti plinul masinii voastre cu benzina in loc de motorina? Indiferent daca sunteti proprietarul unui autoturism nou care functioneaza cu motorina si nu sunteti inca obisnuiti cu el sau aveti in flota auto proprie atat masini care functioneaza cu benzina cat si autoturisme care functioneaza cu motorina, este foarte usor sa alimentati accidental un motor pe motorina, cu benzina. Chiar daca alimentarea cu carburant al unui autoturism este o sarcina atat de normala, din cauza unui mic moment de neatentie puteti gresi si puteti pune mana pe alta pompa si sa va alimentati autoturismul cu un tip inadecvat de combustibil.

Este bine daca realizati greseala facuta la timp si puteti tracta masina pana la cel mai apropiat atelier de mecanica pentru a goli si curata rezervorul (o operatiune destul de scumpa). Dar ce se intampla cand nu va dati seama de greseala la timp, si apucati sa plecati cu rezervorul plin cu benzina? Sunt sanse mari sa nu ajungeti foarte departe (poate doar cateva sute de metri) iar motorul va incepe sa se comporte anormal.

Desigur, totul depinde de cat de multa motorina a ramas in rezervor inainte de a face plinul cu benzina, si cat de sofisticat este motorul autoturismului vostru. Intr-un motor mai nou care functioneaza cu motorina si este fabricat dupa anul 2007, orice cantitate de benzina va avaria diverse sisteme precum sistemele de control al emisiilor. La motoarele mai vechi care sunt mai putin sofisticate, la un amestec de 90% motorina si 10% benzina, este posibil sa puteti conduce fara probleme. Cu toate acestea motorul poate deveni mai galagios, veti simti o reducere de putere sau veti vedea cativa senzori iluminand in bord. Daca amestecul este mai mare, este foarte posibil sa creati alte prejudicii costisitoare.

Motoarele pe motorina functioneaza pe baza aprinderii prin compresie. In cilindri se creaza o compresie puternica pentru a crea caldura necesara autoaprinderii combustibilului care are o volatilitate scazuta. Motoarele pe benzina sunt construite pentru a genera rapoarte de compresie mai scazute in camera de ardere.

Ce se intampla cand conducem cu rezervorul plin de benzina, in loc de motorina?

Aceasta intrebare poate avea mai multe raspunsuri. Totul depinde de caracteristicile diferite ale carburantilor si de particularitatile motoarelor cu privire la modul de aprindere a combustibilului. Benzina este facuta in asa fel incat sa reziste la autoaprindere, iar un astfel de carburant introdus intr-un motor care functioneaza in mod normal pe motorina, nu se va aprinde sau o va face la momentul nepotrivit, cauzand detonatii severe. Desi componentele unui motor diesel precum pistoanele, bielele sau altele sunt construite pentru a rezista unei forte mari, efectele undei de soc ale unei detonatii necontrolate le poate distruge cu usurinta.

In plus fata de caracteristicile specifice de ardere ale motorinei, acest combustibil actioneaza si ca un lubrifiant pentru pompa de combustibil precum si pentru alte elemente. Benzina, avand o vascozitate redusa ar priva de lubrifiere aceste elemente, iar frictiunea fier pe fier ar duce la distrugerea lor.

Dar ce se intampla daca gresim si punem motorina in rezervorul unui autoturism care functioneaza cu benzina?

Din fericire acest scenariu este aproape imposibil deoarece duzele de umplere ale pompelor cu motorina din statiile peco sunt mai mari (mai groase) decat a celor cu benzina. Asadar este imposibil sa introduceti duza de la pompa de motorina in gura de umplere a rezervorului. Daca totusi reusiti cumva sa faceti plinul de motorina, cel mai probabil motorul va functiona teribil si va scoate fum asemenea unei locomotive. In functie de tipul motorului, este posibil ca defectiunile sa fie minore, dar cu toate acestea, un proces (de asemenea scump) de golire si curatare a rezervorului, va fi necesar.